Van indicering naar opting out:
Vooruitlopend op de implementatie van leerwegondersteunend onderwijs in het stelsel van passend onderwijs, koos het samenwerkingsverband waar Marlies werkzaam was voor opting out.
De projectgroep, waar Marlies deel van uitmaakte, moest de volgende vragen beantwoorden.
- Hoe kunnen we zorgen voor meer mogelijkheden voor ondersteuning op maat voor leerlingen met didactische achterstanden in het vmbo (de zgn. LWOO-leerlingen) binnen het stelsel van passend onderwijs?
- Hoe verdelen we de gelden die deze leerlingen krijgen over de vmbo-scholen?
Gedurende het traject werd samengewerkt met de betrokken scholen en besturen (directieoverleg en zorgcoördinatorenoverleg). Vertegenwoordigers vanuit het basisonderwijs haakten aan. Na een intensieve periode was er een duidelijke visie geformuleerd over de didactische ondersteuning van leerlingen met leerachterstanden. Dit werd opgenomen in de basisondersteuning van de scholen. Daarnaast was er overeenstemming over de verdeling van het LWOO-budget onder de vmbo-scholen.